Office national du film du Canada

Source :
Marie-Claude Lamoureux | Attachée de presse | Office national du film du Canada

Journée mondiale de l’architecture | Liste des films de la programmation spéciale « Architecture »

Annonce :

« Dans le cadre de la Journée mondiale de l’architecture qui aura lieu le 5 octobre prochain, en plus de la projection gratuite du court métrage documentaire de Katerine Giguère À ciel ouvert, portrait d’un pavillon à Venise, l’ONF dévoilera une programmation spéciale « Architecture » qui sera disponible du 5 octobre au 11 octobre prochain.


Sur le site www.onf.ca :

Ville intemporelle (1959)

Un coup d’oeil sur Venise, ses habitants, ses touristes. Mais surtout un aperçu de ses splendides richesses artistiques. Tourné à l’occasion de l’ouverture du Pavillon canadien à la Biennale de Venise.

Le pavillon du Canada (1967)

Une visite au Pavillon du Canada à l’Exposition universelle de 1967 qui eut lieu à Montréal.

Mémoire indienne (1967)

Conscients de leur race et des besoins liés à sa survie, les Autochtones du Canada ont construit, à Terre des Hommes, un pavillon qui reflète fidèlement leur histoire et leur mythologie et qui porte le sceau de leurs revendications présentes. Un coup d’oeil à la réserve de la jeune hôtesse autochtone, dans les Rocheuses, complète la visite du pavillon. Au moyen des promenades de cette jeune femme dans les rues de Montréal, la caméra illustre le problème des Autochtones au sein du Canada moderne.

Au hasard du temps (1964)

Promenade au coeur du Vieux-Montréal. La rue de La Friponne, la petite rue Dickens, la Place royale, le théâtre des Saltimbanques défilent sous nos yeux. Émergeant de ce monde historique, les édifices modernes se multiplient, répondant à l’activité débordante de la ville.


Sur le site www.nfb.ca :

City Out of Time (1959)

A portrait of Venice that explores the rich legacy of art bequeathed to all. Two hundred years ago Canaletto caught its elusive beauty, and in this film details of his pictures rise before you–spired churches and turreted palaces soar into a blue Mediterranean sky. (directed by Colin Low. Narrated by William Shatner)

Exeter (1972)

Exeter Cathedral in Devonshire, England, is considered to be the finest example of architecture of the Decorated period, 1250-1350. This film rolls back the centuries, unfolding the cathedral’s history, showing the refinement of the sculpture that went into its building, from the airy vista of the nave–the longest unbroken stretch of Gothic vaulting in the world–to the vibrant colours of its windows. But more than architecture survives: Exeter is still a living church for the people of today.

The Innocent Door (1973)

An unusual and privileged view of the old city of Jerusalem, as it is, and as it soon may appear when planned redevelopment of certain sectors takes place. Here, too, are found the problems of traffic congestion, over-crowding, and inadequate housing. The man appointed to try to reconcile the need for change with traditional values is Montréal architect Moshe Safdie. His plans, shown in scale models, are in harmony with ancient architecture and encompass the « innocent doorways » that lead from walled streets to pleasant courtyards.

Eye Witness No. 30 (1951)

Still Gold in Them Thar Hills: British Columbia’s Cariboo Trail, once the scene of a great gold rush, still pays off for the placer miner and occasional prospector. Canada’s New State Residence: 24 Sussex Drive in Ottawa, a redesigned old stone mansion, is destined to become Canada’s No. 10 Downing Street–home of the nation’s prime minister. Sister Pelagie: The Inuit of remote Chesterfield Inlet witness a unique ceremony as the first Inuit girl in history receives the veil of the Grey Nuns. Trapping the Sea Lamprey: Great Lakes conservation men outsmart the eel-like bloodsucker that preys on fish. Flying Fashions: Girls in Air Force blue model new uniforms designed for the Women’s Division.

Krzysztof Wodiczko: Projections(1991)

Artist Krzysztof Wodiczko, a Polish refugee with a Canadian passport, living in New York, has taken his art out of museums and projected it with the aid of giant slides on the sides of buildings. In this examination of the artist’s philosophy of art as social contract, we see examples of his provocative work, which have been lighting up walls from London’s Trafalgar Square to Zion Square in Jerusalem.


Pour visiter le site internet de l’Office national du film du Canada…

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